maandag 11 oktober 2010

Open Access week bij de UvT

Na maanden van voorbereiding, is het eindelijk zo ver: Open Access week 2010! Een weekje eerder dan de internationale week in verband met de herfstvakantie.

Het belangrijkste evenement op de UvT deze week is toch wel de discussiemiddag die we samen met het CWL (Centrum voor Wetenschap en Levensbeschouwing) georganiseerd hebben. Het thema van de bijeenkomst is “Open Access : wie betaalt de prijs?” Ik vind het vreselijk spannend en kijk er erg naar uit. Ik ben erg blij met het Stiltecentrum als locatie. Een kleine, open ruimte waar je echt als groep bij elkaar zit. Dit kan de discussie alleen maar ten goede komen.

Ik ben er trots op dat ik twee heel geschikte sprekers heb kunnen vinden die de discussie vanuit twee verschillende standpunten gaan inleiden.
Jan Velterop is in mijn werkwereld een hele bekende naam. Hij was bereid om vanuit London, waar hij al heel lang woont, op deze middag aanwezig te zijn. Ron Dekker is geen onbekende van de UvT. Hij studeerde er en heeft er ook gewerkt, maar is al weer voor langere tijd werkzaam bij het NWO, op dit moment als lid van de algemene directie.

Marc van den Berg, onze directeur Library and IT Services zal de bijeenkomst openen. Marc schreef voor de Univers een
opiniestuk over Open Access, waarbij het zich richtte op het thema van de middag. Daarnaast ben ik erg blij dat ook de rector Philip Eijlander aanwezig is; hij zal het slotwoord doen.

De organisatie heeft me veel tijd gekost, meer dan ik had gedacht. Vóór de zomervakantie heb ik er al vele uren aan besteed, daarna nog veel meer. En wat is het verschrikkelijk moeilijk om onderzoekers geïnteresseerd te krijgen voor het bijwonen van zo’n bijeenkomst. Ik vermoed, en soms weet ik ook dat de interesse er wel is, maar slechts weinig mensen zijn in de gelegenheid om net die middag te komen of men heeft het gewoon te druk om hier tijd voor vrij te maken.

Later deze week meer over ander activiteiten en een verslag van de Open Access discussiemiddag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten