zondag 20 juni 2010

Kamerplanten

Sinds eind april zitten we weer in de bibliotheek, de gerenoveerde bibliotheek. Het ziet er prachtig uit, je herkent het bijna niet terug! Het is dan ook een gigantische verbouwing geweest, aan de binnenkant is bijna niets hetzelfde. Op 6 september is de officiƫle opening.

Aan het flexwerken ben ik zelf nog niet helemaal gewend. Een aantal collega’s deelt dit gevoel, anderen vinden het prima of beter zo. Ik blijf het wat lastig vinden om je ’s morgens eerst te moeten installeren (7 stekkertjes inpluggen), je spullen niet meteen bij de hand te hebben, ’s avonds weer alles op te ruimen en de laptop achter slot en grendel te zetten. Nu zitten we nog in een redelijk luxe positie. Als we de kleine samenwerkruimtes en de concentratiewerkplekken niet meetellen, hebben we 24 bureaus voor 23 mensen. De kans is groot dat we er begin volgend jaar 5 mensen bij hebben, dus dan wordt het flexwerken pas echt effectief.

Ik kan helaas ook nog niet goed wennen aan het idee dat een ongepersonaliseerde werkomgeving min of meer onlosmakelijk verbonden is aan het flexwerken. Onze Academic Services-ruimte is van iedereen, dus persoonlijke accenten zijn uit den boze. Ik heb het nog niet eens over een fotootje van familieleden of vakanties, maar over het opleuken van de werkomgeving met planten of iets aan de muur. Een minuutje zoeken met Google levert genoeg artikeltjes op
(dit lijstje bijvoorbeeld) die mij vertellen waarom het zo goed is een plant op kantoor te hebben (luchtzuiverend, sfeerverhogend, bevordert de creativiteit en welbevinden, etc.).

Toen ik een jaar geleden in verband met de verbouwing uit mijn eigen kamer in de bibliotheek vertrok, nam ik een ficus mee naar huis. Die stond daar al een paar jaar en deed het erg goed. Thuis staat de plant wel een beetje in de weg, maar ach, het is maar tijdelijk. Helaas, het is niet de bedoeling dat die nog terug gaat naar onze afdeling. Ik kijk het nog even aan, en zal dan een permanent plekje voor ‘m zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten