zondag 20 december 2009

Vooruitblik

Er is voor komend jaar ook nogal wat om naar uit te kijken.

Laat ik beginnen met de komst van Henk als nieuw afdelingshoofd van Academic Services. Ik hoop dat het hem goed bevalt en dat we met hem door kunnen gaan op de ingeslagen weg. Een maand na Henk volgt Marc, de nieuwe directeur van Library and IT Services (LIS). Spannend!

Ook niet geheel onbelangrijk is de komst van de functioneel beheerder van Metis naar LIS. Hij/zij zal in onze afdeling ondergebracht worden. Joke gaat met FPU en “men” is overeengekomen dat haar functie overgaat van het Bureau van de Universiteit naar de bibliotheek. Dit is altijd een grote wens van ons geweest, m.n. gezien de relatie tussen Metis en de Tilburg University Repository.

Op 2 januari vindt in Amsterdam de afsluiting plaats van het Open Access jaar. ’s Middags een OA seminar voor belangrijke stakeholders en andere betrokkenen en de uitreiking van de SURFshare Open Access Award. ’s Avonds feest!

Na de kick-off van de UKB leiderschapstraining Young Potentials in november j.l. volgen er nog 2 blokken van 2 dagen in februari en maart en 2 intervisiedagen in maart. Ik heb hier heel veel zin in en kijk er naar uit om in februari weer naar Utrecht af te reizen. Het grote voordeel van deze groep is dat je allemaal dezelfde achtergrond hebt, namelijk de universiteitsbibliotheek. Een paar medecursisten ken ik al (repository managers), anderen alleen van naam en sommige nog helemaal niet.

Het duurt nog wel eventjes, maar vóór de zomer zullen we toch echt wel met z’n allen in de nieuwe gerenoveerde bibliotheek zitten. Dan gaan we dus écht flexwerken. Hoewel het uiteindelijk reuze meevalt in S en ik blij ben met de collega’s om mij heen, kijk ik ook uit naar de mogelijkheid om af en toe even alleen te kunnen gaan zitten, om je even af te sluiten van het gepraat en overleg en alle andere dingen om je heen die je afleiden. De luxe van een kamer voor jezelf hebben, heb ik een paar jaar gehad. Ik hoef dat niet meer terug te hebben, maar zal straks zeker af en toe de stiltewerkplekken gebruiken.

Op het gebied van research data gaat er natuurlijk ook nog heel veel gebeuren. Ik beperk me hier tot EDDI 2010. Deze 2e Europese DDI-bijeenkomst zal in Tilburg georganiseerd worden door de UvT, dat wil zeggen: Rob. Dat wordt een hele klus, maar Rob krijgt medewerking van DANS, CentERdata en SURF.

En dan zijn er nog een aantal zaken waarvan ik hoop dat we er dit jaar wel aan toe komen. DAI bijvoorbeeld. We lopen nu echt achterop. De wil is er wel, maar dat is niet genoeg. Bijstelling van prioriteiten loopt als een rode draad door mijn werk in de afgelopen 3 jaar heen. Komend jaar wil ik ook graag cijfers en statistieken m.b.t. tot de repository op de website beschikbaar maken. Toen ik in oktober 2006 als repository manager begon, was dit prioriteit nummer 1! In 2010 wil ik ook graag de proefschriftensite opleveren. Het was al ver klaar, maar ook hier werden prioriteiten verlegd. Het team van Cherry zal volgend jaar beginnen met het digitaliseren van proefschriften, dus het zou mooi zijn als we veel fulltext beschikbaar hebben.

Ik kijk uit naar 2010! Ik heb er alle vertrouwen in dat het een mooi jaar gaat worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten