maandag 19 oktober 2009

Sceptisch over OA of actief in de OA-beweging?

Op de pagina http://www.uvt.nl/openaccessweek/ staat onderaan de pagina:

"Als universiteitsbibliotheek hebben wij een natuurlijk belang in het stimuleren van de Open Access-beweging. Natuurlijk realiseren we ons dat er voor onze onderzoekers vaak andere belangen spelen. Wij horen heel graag je mening en opvattingen over het publiceren in Open Access.
Publiceer je zelf in Open Access-tijdschriften of draag je op een andere manier bij aan de Open Access-beweging? We horen graag over je activiteiten en ervaringen.
Wij nodigen je uit om je mening en ervaringen achter te laten op het weblog van Repository manager Marijke van der Ploeg."


Aarzel niet en laat een bericht achter!

2 opmerkingen:

  1. Beste Marijke van der Ploeg,

    Ik ben een groot voorstander van open content en ik zou graag zien dat de wetenschap overschakelt op een open content model. Maar ik vind dat de universiteit nu gemengde signalen afgeeft aan haar onderzoekers. Aan de ene kant wordt van onderzoekers geeist dat die publiceren in zo hoog mogelijk aangeschreven tijdschriften. Aan de andere kant wordt nu gevraagd dat we publiceren in OA tijdschriften of in tijdschriften die de auteur zijn online exploitatierechten laten behouden, zodat fulltext opname in een OA repository mogelijk is. Het probleem is dat dit niet dezelfde tijdschriften zijn.

    Ik ben zojuist naar de programmaleider onderzoek van mijn departement gewandeld met de vraag of open access dan niet ook een criterium moet worden aan de hand waarvan de onderzoeker op zijn publicaties wordt afgrekend. Zijn antwoord was onomwonden: "dat ga ik niet doen." En ik kan hem geen ongelijk geven. De tijdschriften die het hoogst scoren op gehanteerde rankings zijn vaak juist de tijdschriften met de meest strikte copyright policies (omdat ze de macht hebben die policies af te dwingen). Het departement wordt zelf ook weer afgerekend op die rankings bij onderzoeksvisitaties. Ook worden die rankings (bewust en/of onbewust) gehanteerd bij de beoordeling van het CV van onze onderzoekers wanneer die projecten indienen bij NWO.

    Volgens mij zal het ministerie van OCW eerst beleid moeten maken dat ervoor zorgt dat je als onderzoeker niet je eigen glazen ingooit door te kiezen voor publicatie in OA of OA-vriendelijke tijdschriften. Tot die tijd zal open access een soort van charitative activiteit in de marge blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben blij dat de discussie is aangeslingerd! Dat was een belangrijke gedachte achter de acties bij deze Open Access week. Zoals al eerder gezegd zijn we ons bewust van de belangen die bij de faculteiten spelen. Sander omschrijft dit hier m.i. erg goed. Hij noemt ook de rol van het NWO. Ik heb begrepen dat het NWO bezig is met het ontwikkelen van beleid rond Open Access. Misschien heeft het artikel in het NRC van 3 augustus j.l. (zie een eerder bericht op mijn weblog) daar een kleine rol in gespeeld. Zeker is dat Open Access ook op de agenda staat bij de overleg van alle Nederlandse rectoren. Vermoedelijk zullen zij en het NWO zich richten op het openbaar maken van onderzoeksresultaten via repositories (the green road to Open Access). Ik denk dat dit al een hele grote stap in de goede richting is.

    BeantwoordenVerwijderen