dinsdag 4 oktober 2011

Getty Images

Door alle gebeurtenissen van de laatste maanden op het werk heb ik even geen behoefte gevoeld om over werkzaken te bloggen. Ik denk dat ik het nu maar weer eens op ga pakken. De uitzending van TROS Radar van gisteren is een hele mooie aanleiding. Gemist? Kijk dan op http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1802/.

In de uitzending van maandag 3 oktober 2011 is Getty Images een van de items. Getty Images is een internationaal fotostock bedrijf dat de rechten op foto’s exploiteert. Als je een foto van hen gebruikt op je eigen blog of website, moet je ervoor betalen. Doe je dat niet, dan volgen enorme claims.

Laat ik duidelijk zijn: op foto’s berust auteursrecht en foto’s van een ander mag je niet zomaar voor je eigen website gebruiken. Helemaal mee eens. Maar de manier waarop Getty opereert vind ik helemaal verkeerd. Getty schrijft (via een Nederlands advocatenbureau) eigenaars van websites aan die foto’s gebruiken die door Getty geĆ«xploiteerd zouden worden. Hen wordt gesommeerd flink te betalen voor foto’s, waarbij het soms om duizenden euro’s gaat. De brieven die verstuurd worden, de zogenaamde blafbrieven, komen enorm bedreigend over. Pogingen door eigenaars om te schikken lopen op niets uit en daarnaast weigert Getty te bewijzen dat zij inderdaad de rechten heeft op foto’s in kwestie.

Kortom, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn en je kunt er niet vaak genoeg voor waarschuwen. Maak zelf foto’s, gebruik rechtenvrije foto’s of foto’s met een Creative Commons-licentie.

Onderstaande foto heeft geen enkele relatie met onderwerp hierboven. De enige link is dat het een foto is, met mijn eigen auteursrecht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten