zaterdag 19 december 2009

Terugblik

Nog 3 dagdelen werken en dan zit het er weer op voor 2010. Even achteruit kijken?

Het belangrijkste dit jaar was toch wel de Internationale Open Access week in oktober en voor Nederland het nationale Open Access jaar. Een van de belangrijkste resultaten is dat het NWO en de Nederlandse universiteiten concrete plannen hebben om Open Access te promoten.

In juni is begonnen met de renovatie van het bibliotheekgebouw. Eigenlijk moet ik zeggen: library, maar ik heb er nog wat moeite mee om dat uit m’n strot te krijgen. De bieb bekt gewoonweg beter. Het eerste deel is net opgeleverd. Ik ben nog niet binnen geweest, maar als ik de foto’s zie, dan ziet het er goed uit.

Door de renovatie zijn we met heel Academic Services tijdelijk in gebouw S gestationeerd. Nog wel verdeeld over 4 kamers en het is allemaal een beetje krap, maar niet meer verdeeld over 2 verdiepingen. Dat heeft ons goed gedaan, vind ik. We hebben niet alleen elkaar beter leren kennen, maar omdat je zo dicht op elkaar zit, zie je letterlijk ook veel beter waar andere collega’s mee bezig zijn.

Vanaf september zijn Emilie, Esther, Marian en ik coördinator van een unit geworden. Ik vond dit toch even wennen na een periode van een hele kleine unit en zaken waar je alles van weet. Nu hebben we een unit die 2 keer zo groot is en een extra aandachtsgebied, namelijk research data. Daarnaast nog de functioneel beheerzaken van Richard en Eric. Het geeft allemaal net weer een andere draai aan je werk.

Begin november hadden we een teamuitje waarbij de organisatie m.n. in handen lag bij ondergetekende. Vooral het eerste deel vond iedereen erg geslaagd: wandelen met de schaapskudde in het natuurgebied ’t Ooievaarsnest in Riel/Goirle. Daarna eten in Hilvarenbeek en tussendoor nog de quiz. Iedereen (bijna iedereen) had minimaal 1 meerkeuze vraag over zichzelf ingeleverd. Uiteindelijk hadden we een hele leuke quiz met 38 vragen.

In november heb ik aan de 2e serie citaten meegewerkt. Net in een tijd dat er nog wat andere klussen liepen, maar ik vond het toch weer leuk om te doen. Het kiezen en uitzoeken leidt soms naar wegen die je nooit eerder gezien hebt. Ik zal hier binnenkort nog eens op terug komen.

We hebben in de laatste weken van dit jaar van 3 collega's afscheid moeten nemen. Eerst Peter, hij heeft besloten dat hij een paar jaar eerder achter de geraniums gaat zitten (niet dus!). Een beetje jaloers ben ik wel. Petra gaat een jaar met Kenneth naar Sint Eustatius; ze wordt daar hoofd van de Gertrude Judson Public Library; een kleine maar mooie bibliotheek die op het eiland een belangrijke rol vervult voor het onderwijs. Met deze winterse dagen had het temperatuurverschil niet groter kunnen zijn! We hopen natuurlijk heel veel zonnige foto’s toegestuurd te krijgen. En tot slot het afscheid van Hans als bibliothecaris van Library and IT Services. Afgelopen donderdag hadden we zijn afscheidsbijeenkomst. De sneeuwchaos in Tilburg zorgde voor een verlaatte binnenkomst van velen. Als laatste kwam Hans en zijn familie binnen; Breda was die avond erg ver weg! Het was een sfeervolle avond, met praatjes, een filmpje, een lied en natuurlijk de bijbehorende cadeaus. De witte wijn was heerlijk!

Nog een korte opsomming om mee te eindigen: ik ben nu bijna een jaar met mijn weblog bezig, we zijn met Bart naar Londen geweest, Bart heeft het naar z’n zin op zijn nieuwe school in Den Bosch en ik ben best trots op het fotoboek dat ik voor Peter heb gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten